Handel elektroniczny, a więc e-handel w Polsce wciąż się rozwija. Przyczyniła się do tego pandemia oraz zmieniające się potrzeby klientów, którzy cenią sobie wygodę i dostępność produktów czy usług w świecie online. W naszym artykule opisujemy aktualne trendy w e-commerce, które warto znać. Sprawdź, czy możesz je wprowadzić do swojego e-sklepu!
Definicja e-commerce
Electronic commerce to angielski skrót, który wiąże się z pojęciem e-commerce. Stanowi on e-handel, a zatem handel elektroniczny. Definicja e-commerce zakłada transakcje dokonywane w sieci. Najczęściej konsumenci kupują produkty z takich branży, jak:
odzież, akcesoria i dodatki – 79%,
obuwie – 66%,
kosmetyki i perfumy – 65%,
podróże – 34%,
meble – 32%,
materiały budowlane – 29% [1].
Jak wygląda e-commerce w praktyce?
Nowe wyzwania wiążą się nierozerwalnie z branżą e-commerce. Wszystko w związku z nowymi technologiami i sytuacją na rynku, która się zmienia. Czas pandemii zmienił nawyki konsumentów. Od tego czasu szukają oni szybkich i wygodnych sposobów na robienie zakupów bez wychodzenia z domu. Wzrasta także liczba użytkowników Internetu i urządzeń mobilnych – jak podaje Gemius, internautów jest około 30 milionów w Polsce [2]. Przekłada się to na zainteresowanie produktami czy usługami w sieci. Bezpieczne i wygodne zakupy online są możliwe dzięki sklepowi internetowemu.
Trendy w e-commerce na 2023 rok
1. Click and Collect
Click and Collect to opcja zamawiania i odbierania produktów w sklepie. Na czym polega ten system? Na kupowaniu online przez klientów i odbieraniu produktu w konkretnym punkcie stacjonarnym. Przyczynia się to do zmniejszenia kosztów i skorzystania z darmowej dostawy.
2. Social commerce
Jednym z głównych trendów w e-commerce są zakupy w mediach społecznościowych. Social commerce to trend, który polega na tym, że cały proces zakupowy, włącznie z transakcją, może odbywać się w serwisie takim jak Facebook czy Instagram.
Drugim modelem jest live commerce, czyli streaming zakupowy. W jego trakcie prezentowane są produkty na żywo. Możliwy jest wówczas ich zakup. Jest to dobra opcja dla firm oferujących przykładowo kosmetyki, odzież lub produkty, które są ręcznie robione.
3. Omnichannel, a więc wielokanałowość
Omnichannel jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu. Polega na wielokanałowej sprzedaży – jego zadaniem jest użycie kilku dostępnych kanałów. Są to kanały online i offline. Spójność przekazu jest tutaj bardzo ważna – chodzi m.in. o jednakowe ceny czy warunki reklamacji.
Warto mieć na uwadze, że konsumenci używają różnych platform w celu znalezienia interesujących ich produktów. Popularne są platformy marketplace (Amazon, Allegro lub marketplace pkt.pl), ale teżcenowe porównywarki. Te drugie umożliwiają porównanie cen towarów dostępnych w różnych sklepach.
4. Buy now, pay later
Wielu klientów ceni sobie wybór różnych opcji płatności podczas zakupów w e-sklepie. Nic dziwnego, że rosnącą popularnością cieszy się model buy now, pay later, który oznacza „kup teraz, zapłać później”. Odłożenie w czasie płatności może zachęcać konsumentów do przeprowadzenia zakupów online. Udostępnij im więc opcję płacenia za miesiąc czy możliwość płacenia w ratach.
5. E-grocery i dark store
System e-grocery pozwala klientom zamawiać artykuły spożywcze w Internecie i następnie odbierać je pod wskazanym adresem. Towar jest przygotowywany przez pracowników lub firmy kurierskie w celu dostawy do domu konsumenta. Dark store natomiast to sklep lub punkt zajmujący się zamówieniami internetowymi.
Chcesz sprzedawać w sieci? Zrobimy Ci sklep internetowy. Sprawdź jak>>>
6. Sztuczna inteligencja i chatboty
Warto śledzić, jak rynek e-commerce się rozwija. Coraz częściej mówi się o korzyściach ze stosowania sztucznej inteligencji. W ten sposób możliwe jest polecanie klientom zakupów na podstawie historii ich zachowań. Ponieważ wciąż szuka się nowych metod poprawy obsługi klienta, zainteresowanie zwraca AI, a więc sztuczna inteligencja. W ten sposób możesz mieć przewagę nad konkurencją. Inną opcją jest AR, czyli rozszerzona rzeczywistość. Dzięki niej można przymierzyć produkty bądź dobrać kosmetyki w aplikacji
Chatboty to komputerowe programy, którewchodzą w interakcje z internautami. Jest to możliwe dzięki czatowi. Jak się nim steruje? Poprzez rozmowę. Chatbot dostarcza informacje i obsługuje klienta. Poza tym to dobra możliwość dla małych czy średnich firm – w ten sposób można być dostępnym w weekendy czy w nocnych godzinach.
7. Green consumerism i ekodostawa
Green consumerism to rodzaj konsumpcji, który zakłada zbilansowany rozwój i zachowania konsumenckie, które są proekologiczne. Sprowadza się do ochrony środowiska dla wszystkich pokoleń. W praktyce przejawia się to gotowością klientów do dopłacenia za ekologiczną dostawę produktów. Warto więc używać biodegradowalnych opakowań czy wyeliminować plastik w produktach.
8. Q-commerce
Q-commerce to opcja dla osób, które dysponują małą ilością czasu. Skorzystać z niej mogą także osoby, które nie mogą sobie pozwolić na zakupy w stacjonarnych sklepach. Q-commerce wywodzi się od terminu quick-commerce i oznacza szybki handel. Polega na ekspresowej dostawie – maksimum czasu na dostarczenie klientowi zamówienia to 30 minut. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla sklepów spożywczych.
9. M-commerce
Coraz więcej konsumentów używa na co dzień urządzeń mobilnych do robienia zakupów online. Z raportu Gemius wynika, że aż 75% użytkowników używa do tego smartfonów [4]. Pomyśl zatem o reponsywności, a więc dopasowaniu swojego e-sklepu do ekranów telefonów komórkowych czy tabletów. Aby iść z duchem czasu, możesz też udostępnić klientom aplikację mobilną, która ułatwi i usprawni zakupy online.
Chcesz mieć sklep internetowy, który będzie funkcjonalny i zgodny z trendami? Skorzystaj z usług firmy WeNet, która oferuje założenie spersonalizowanego e-sklepu. Zaspokojone będą zarówno Twoje, jak i klientów potrzeby i oczekiwania. Sklep internetowy będzie nowoczesny i atrakcyjny, a przeprowadzane transakcje będą bezpieczne.
Źródło:
[1] Gemius
[2] Gemius
[3] Gemius
[4] Gemius