Adres URL jest unikalnym adresem strony internetowej. To czytelna forma, którą posługuje się użytkownik. Komputer, do zrealizowania połączenia z witryną, potrzebuje tłumaczenia domeny na ciągi liczb. Dla człowieka istotne jest to, by URL był prosty, zrozumiały i wiarygodny. Jak go tworzyć? Poznaj cechy przyjaznego adresu strony. Sprawdź, jakich błędów unikać.

Co to jest adres URL i co się na niego składa?

URL (Uniform Resource Locator) to adres, który prowadzi do danej strony internetowej. Znajduje się w górnym pasku przeglądarki. Składa się z kilku elementów:

  • nazwy protokołu ( http, https, ftp, mailto),

  • nazwy domeny (np. “mojafirma”),

  • ścieżki – tuż po domenie (/kontakt),

  • zapytania (parametru, np. “?filtr]”),

  • kotwicy (fragmentu, np. “#data”),

  • rozszerzenia (np. “pl”).

W skrócie o domenie

Elementem adresu URL jest domena – unikalna nazwa strony internetowej. Zbudowana jest z nazwy głównej i rozszerzenia (np. “domena.pl”). Zwykle jest nią nazwa firmy, sklepu lub produktu. Samo rozszerzenie informuje zaś o charakterze serwisu. Są końcówki globalne (.eu, .com), krajowe (.pl. .uk) i sponsorowane (.tel, .post). Niektóre opisują specyfikę strony (.art, .org, gov.pl).

Jak zbudować przyjazny adres URL?

Adres URL, który użytkownicy dobrze odbierają, jest maksymalnie prosty, zrozumiały i odpowiada zawartości witryny. Co ważne, roboty wyszukiwarki lepiej indeksują stronę, kiedy adres jest właściwie zoptymalizowany.

Oto cechy przyjaznego URL:

1. Krótka forma

www.moja-strona.pl/data

zamiast

www.moja-strona.pl/data.php?produkt1=a&id=4122

Długi URL kojarzy się ze spamem. Nie wygląda wiarygodnie i trudno go zapamiętać. Krótki i zrozumiały adres jest lepiej klikalny.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

2. Powiązanie z branżą lub firmą

Domeną może być nazwa Twojego biznesu albo odniesienie do branży, w której działasz, np. sklepobuwniczy.pl. W domenie warto zawrzeć słowo kluczowe tak jak w podanym przykładzie. Keywords możesz umieścić także w nazwie subdomeny i ścieżce URL.

Uważaj tylko, by nie przesadzić. Zbytnie nasycenie frazami kluczowymi Google odbiera jako spam. A nie o to przecież chodzi. Niech klienci z łatwością Cię identyfikują i szybko do Ciebie trafiają. Pamiętaj zarówno o użytkownikach, jak i o robotach wyszukiwarki.

Każdy adres URL, który tworzysz powinien być zgodny z tym, co znajduje się na stronie WWW. Nie wprowadzaj w błąd użytkowników i nie ryzykuj utratą reputacji w wyszukiwarce.

3. Unikalność i łatwość zapamiętania

Nazwa domeny powinna być oryginalna. To nie oznacza nadmiernej kreatywności, która często bardziej szkodzi niż działa na korzyść. Chodzi o to, żeby nie powtarzać znanych nazw i nie upodabniać się do innych marek. Stwórz coś, co będzie odróżniać Twoją stronę od konkurencji.

Dobrze też, by nazwa była chwytliwa dla odbiorcy. Przypomnij sobie znane Ci marki. Nie miałbyś problemu w dotarciu na ich stronę internetową, prawda? Postaraj się, by adres URL Twojej firmy też dało się łatwo zapamiętać. Abstrakcyjne słowa nie są zbyt pożądane.

Wybór odpowiedniej domeny nie jest łatwy. Unikaj zbytnich podobieństw do znanych biznesów. Ale też nie przesadzaj w dążeniach do unikatowości.

Nieprzyjazne praktyki w tworzeniu adresów URL

Wiesz już, jak budować atrakcyjny i przystępny adres URL. Warto poza tym wiedzieć, jakich błędów wystrzegać się w tej materii.

W adresie strony WWW unikaj:

  • polskich znaków,

  • wielkich liter,

  • niepotrzebnych znaków lub parametrów, np. html.

  • dat,

  • długich ścieżek,

  • podkreślników – roboty je ignorują, dlatego zamień je na myślniki,

  • linków, które są automatycznie generowane (zwykle są długie i nieczytelne),

  • abstrakcyjnych, trudnych nazw,

  • wstawiania “i” do adresu.

Podsumowanie. Dlaczego potrzebujesz przyjaznego adresu URL?

Jeśli Twoja strona ma właściwy URL, jest lepiej odbierana przez użytkowników oraz roboty wyszukiwarki. Zrozumiałe linki chętniej udostępniamy dalej. Od długich i podejrzanych trzymamy się z daleka. Popularne, klikalne adresy pracują na swój autorytet. To zaś przekłada się na większą widoczność w sieci i większy ruch na stronie.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tej kwestii, skorzystaj z doświadczenia doradców internetowych WeNet. Specjaliści pomogą Ci w dobraniu adresu URL do Twoich potrzeb i zarejestrowaniu domeny. Zyskasz pewność bezpieczeństwa i czas na prowadzenie biznesu.