E-commerce rozwija się dynamicznie z roku na rok. Jego potencjał wykorzystuje coraz więcej firm. Niektórzy przenoszą działalność do Internetu, inni zaczynają w nim działać od samego początku. Trzeba przy tym pamiętać, że sklep online powinien być przede wszystkim bezpieczny. Co na to bezpieczeństwo się składa? Kluczowe elementy i wskazówki zawarliśmy w 8 punktach. Zapoznaj się z nimi uważnie, bo m.in. od tego może zależeć przyszłość Twojego biznesu.
1. Bezpieczeństwo serwerów
Dane klientów, które posiadasz, przechowywane są na serwerze. Jeśli korzystasz z hostingu, to firma zewnętrzna opiekuje się Twoimi zasobami. W razie awarii pomóc powinni eksperci. Uważaj na niewiarygodne firmy oraz takie, które zwlekają z interwencją w razie kłopotów z serwerem. Jeśli specjalista nie zjawia się na czas, by naprawić usterkę w systemie, tworzy się niebezpieczna sytuacja.
Cyberprzestępcy wyłapują wszelkie nieprawidłowości. Wystarczy zostawić im lekko uchylone drzwi, by mogli wejść i ukraść informacje. Branża e-commerce niestety obarczona jest wysokim ryzykiem. Wystarczy jednak kontrolować wszystkie elementy, które składają się na bezpieczeństwo e-sklepu, a nic nie powinno się dziać.
Jako właściciel serwera musisz sam pamiętać o tworzeniu kopii zapasowych. Powinny być one przetrzymywane w specjalnym, komputerowym sejfie, którym jest po prostu oprogramowanie. Ważna jest także regularna aktualizacja zabezpieczeń. Brak ciągłości w tej kwestii może spowodować atak hakerów. Najlepiej, gdy tym wszystkim zajmują się specjaliści. Wtedy nie musisz sam o tym pamiętać i masz pewność, że wszystko będzie jak należy.
2. Ochrona domeny
Na względzie powinieneś mieć także bezpieczeństwo Twojej domeny. To inaczej unikalny adres strony internetowej. Płacisz za to, by mieć go na wyłączność. Konieczne jest utrzymanie jego ciągłości. Z nim powiązana jest strona internetowa Twojego sklepu i transakcje, do których w nim dochodzi.
Pamiętaj o okresie rozliczeniowym. Jeśli spóźnisz się z opłatą, adres zostanie zablokowany. Masz wtedy jeszcze możliwość odblokowania go u rejestratora. Unikaj jednak takich sytuacji. Twoi klienci nie będą czekać! Bardzo łatwo jest stracić ich zaufanie. A buduje się je latami.
W WeNet eksperci sami zapewniają ciągłość działania serwisu klienta. Dbają o zakup domeny, hostingu oraz sprawy administracyjne. Zajmują się przedłużaniem ważności domeny i płatnościami. A klient ma czas na prowadzenie biznesu.
Dobrze jest także zatroszczyć się o rejestrację i ochronę znaków towarowych w domenie. To zapobiegnie nieuczciwym praktykom rynkowym. Możesz zarejestrować domenę z różnymi rozszerzeniami, by ograniczyć ryzyko tzw. cybersquattingu.
3. Certyfikat SSL
Certyfikat SSL (Secure Socket Layer) to standard szyfrowania danych na stronach internetowych. Zapewnia bezpieczne połączenia między serwerem a przeglądarką. Dzięki niemu poufne informacje nie przedostają się na zewnątrz. Ściśle chronione muszą być takie dane jak:
loginy i hasła
imię, nazwisko, adres,
numery kart płatniczych itd.
Klient wie, że ma przed sobą bezpieczny sklep internetowy dzięki:
symbolowi zamkniętej kłódki na pasku adresu strony,
przedrostkowi https:// (w odróżnieniu od http://) – “s” na końcu oznacza szyfrowanie danych.
4. Zakładanie konta i logowanie
Innym sposobem na zabezpieczenie danych klientów jest ustalenie wymogów co do haseł. Edukuj ich w kwestii tego, jak powinno wyglądać bezpieczne hasło. Wykorzystaj poniższe opcje:
zweryfikuj hasło jako “słabe” lub “silne”,
wymagaj użycia liter małych i dużych, cyfr oraz znaków specjalnych,
wprowadź dwuetapowe uwierzytelnianie logowania. Jak to działa?
Kiedy logujesz się do banku, system sprawdza zgodność hasła oraz wybranego obrazka. Jeśli coś się nie zgadza, blokuje dostęp do konta. Możesz też prosić o podanie kodu wysłanego na wskazany numer telefonu lub adres e-mail.
Co jeszcze? Monitoruj aktywność kont. Nieaktywne są łatwym łupem hakerów. Upewnij się również, że osoba, która zakłada konto robi to faktycznie po to, by zrobić zakupy w Twoim sklepie. Tożsamość możesz potwierdzić, prosząc o pomocniczy adres e-mail lub numer telefonu.
5. Integracja z bezpiecznymi systemami płatności
Twój sklep internetowy jest wiarygodniejszy, kiedy oferuje różne bezpieczne możliwości płatności. Jeśli klient może zapłacić za produkt tylko poprzez przelew, powinna mu się zapalić w głowie czerwona lampka.
Dzisiaj udostępnianie różnych opcji płatności daje dużą przewagę na tle konkurencji i zachęca klientów do zakupu. Weź to pod uwagę. Zintegruj swój sklep internetowy z wieloma systemami płatności, takimi jak:
Przelewy24
tpay
iMoje
dotpay
eService
PayPal
BlueMedia
PayPo
6. Regulamin e-sklepu
E-sklep nie może nie mieć regulaminu. Klientom daje on poczucie bezpieczeństwa. Mają czarno na białym, jakie zasady obowiązują na stronie. Mogą się do nich odwołać w razie potrzeby. Dla Ciebie też to jest zabezpieczenie.
Regulamin potrzebny jest też dlatego, że wymagają tego przepisy. Wszelkie usługi świadczone drogą elektroniczną muszą być oparte na odgórnych zasadach.
W regulaminie umieszcza się informacje dotyczące m.in.:
ochrony danych osobowych (RODO),
reklamacji,
gwarancji,
zwrotu towarów,
metodach płatności i dostawy,
polityki prywatności (w tym cookies).
7. Regularne aktualizacje
Aktualizacja oprogramowania, wtyczek i rozszerzeń to kolejny warunek bezpiecznego sklepu internetowego. Włamywacze dużo łatwiej przejmą dostęp do Twojego systemu, jeśli będzie przestarzały.
8. Bezpieczeństwo w pracy
Istotne jest także edukowanie pracowników. Co wziąć pod uwagę?
silne hasła – najlepiej generować je w menedżerze haseł,
korzystanie z prywatnej sieci VPN, która zapewnia szyfrowane połączenie,
źródło Internetu – lepiej nie logować się do zasobów firmy poprzez publiczną sieć WiFi,
dostęp do panelu administracji powinien być ograniczony.
Jak uchronić się przed zagrożeniami w e-commerce?
Poza tym obowiązkowe jest przeprowadzanie regularnych testów oprogramowania. Musisz być o krok przed cyberprzestępcami. Nie masz nawet pojęcia jak wiele sztuczek stosują, by wykorzystać słabe punkty Twojej strony internetowej.
Nie chcesz samodzielnie zajmować się technicznymi aspektami strony? Nie masz do tego głowy ani wiedzy? Skorzystaj z pomocy doradców internetowych WeNet. Otrzymasz niezbędne wsparcie na każdym z etapów współpracy. Specjaliści zadbają o projekt, wdrożą niezbędne zabezpieczenia i będą czuwać nad ciągłością Twojego serwisu.