Według najnowszego raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2022” 77% internautów robi zakupy online1. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy decydują się na sprzedaż w Internecie. Ty też myślisz o założeniu własnego e-sklepu? Zanim to zrobisz, musisz przygotować dokładną strategię. O czym warto pamiętać? Od czego zacząć? Podpowiadamy, co zrobić, aby e-biznes przyciągał klientów i przynosił zyski.

Zastanów się, kto będzie Twoim klientem

Znajomość grupy docelowej to podstawa. Musisz dokładnie wiedzieć, kto jest Twoim klientem. Nie będziesz przecież sprzedawać swoich produktów wszystkim. Twoja oferta ma swojego konkretnego odbiorcę. Określ m.in. jego:

  • płeć,

  • wiek,

  • miejsce zamieszkania (miasto czy wieś),

  • wykształcenie,

  • wykonywany zawód,

  • status materialny,

  • rolę społeczną (np. rodzic) itd.

Stworzenie persony klienta pozwoli Ci przygotować odpowiednią strategię marketingową, w tym trafne opisy produktów i hasła reklamowe. Pamiętaj, że innym językiem należy zwracać się do osób młodych, a innym do starszych. Kobiety mają często inne potrzeby niż mężczyźni. Weź to wszystko pod uwagę. Dzięki dobrze przygotowanym komunikatom szybciej przekonasz swoich odbiorców do skorzystania z oferty.

Sprecyzuj swoje cele biznesowe

Zawsze przed rozpoczęciem działalności, należy wyznaczyć i zaplanować realne cele (długo- oraz krótkoterminowe). Cele zależą od tego, na jakim etapie jest dany biznes. Na początku warto wypromować swoją markę, budować jej świadomość i pozyskać wartościowy ruch na stronę WWW. Plany i cele powinny być jak najbardziej konkretne. Należy określić, ile czasu (tygodni czy miesięcy) potrzeba na ich realizację. Po upływie danego terminu można określić, czy cel został zrealizowany.

Stwórz koncepcję e-sklepu

Jeśli chcesz z sukcesem prowadzić własny sklep internetowy, musisz przygotować szczegółowy plan działania i konsekwentnie go realizować. Jeśli jednak w trakcie okaże się, że założonych celów nie udało się osiągnąć, warto dokładnie przeanalizować swoje działania marketingowe i być może zmienić strategię.

Przed założeniem e-sklepu zdecyduj, jakie wartości będzie promować Twoja firma i z czym powinna kojarzyć się Twoim potencjalnym klientom. Sprecyzuj, jakie potrzeby będą spełniać Twoje produkty oraz jakie korzyści przyniosą odbiorcom. Zastanów się też, co wyróżni Cię na tle konkurencji. Więcej o tych kwestiach przeczytasz w dalszej części artykułu.

Określ, jakie korzyści będą dawać Twoje produkty

Aby skutecznie sprzedawać, należy uświadomić swojego klienta, dlaczego powinien skorzystać z oferty. Klient musi wiedzieć, co dokładnie otrzyma. Może być to przykładowo:

  • poczucie bezpieczeństwa,

  • poprawa zdrowia,

  • oszczędność czasu lub pieniędzy,

  • ułatwienie codziennego funkcjonowania,

  • podniesienie standardu życia,

  • możliwość przeżycia czegoś wyjątkowego itd.

Pomyśl, jakie problemy, potrzeby i oczekiwania mają odbiorcy Twojej oferty. Zastanów się, jak Twój produkt może pomóc im je rozwiązać i zaspokoić. Ważne jest, aby w tekstach (opisach produktów i kategorii czy artykułach na blogu) stosować język korzyści. Warto używać takie wyrażenia jak: dzięki temu, otrzymasz, zyskasz, umożliwi Ci to, ułatwi to, zagwarantuje itd.

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

Znajdź coś, co pozwoli Ci się wyróżnić

Jak wyróżnić się spośród innych e-sklepów, które oferują podobne produkty do Twoich? Najważniejsze na początku jest dokładne poznanie swojej konkurencji. Sprawdź, co oferują inni, jakie mają funkcjonalności, jak komunikują się ze swoimi klientami. Dokonaj analizy konkurencji i pomyśl, czego u niej brakuje. Być może zauważysz pewne niedoskonałości, które warto byłoby poprawić.

Pomyśl, co możesz dać swojemu klientowi, czego inni nie mogą mu zaoferować. Dlaczego powinien kupić akurat u Ciebie, a nie w innym sklepie? Czym chcesz się wyróżnić? Może być to oczywiście wysoka jakość produktów, ale też np.:

  • darmowa dostawa i zwroty,

  • wysyłka w 24h,

  • atrakcyjny rabat na pierwsze zakupy,

  • szeroki wybór sposobów dostawy i metod płatności,

  • atrakcyjny program lojalnościowy,

  • pozytywne opinie kupujących.

Wszystkie ważne informacje należy przedstawić na stronie sklepu w widocznym miejscu. Komunikaty powinny być krótkie, jasne i czytelne. Na górze strony WWW możesz np. umieścić licznik, który będzie informował, ile czasu zostało do zakończenia promocji. Zachęcające będą też komunikaty z konkretnymi liczbami, np. 30% rabatu, 500 produktów w ofercie.

Aby nie zostawać w tyle za konkurencją, należy też być na bieżąco z trendami. E-sklep ma być nowoczesny i spełniać aktualne wymagania rynku i konsumentów. Warto więc uwzględnić takie rozwiązania jak np.:

  • czat do komunikacji z klientami na stronie,

  • płatność odroczoną (buy now pay later),

  • omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałową.

Postaw na atrakcyjny wygląd e-sklepu

Oczywiście bardzo ważny jest też atrakcyjny i przejrzysty design Twojego e-sklepu. Wybierz kolorystykę i szatę graficzną, która pasuje do Twojej branży. Podczas projektowania sklepu trzeba uwzględniać względy estetyczne, ale też funkcjonalność. Najważniejsze są tutaj potrzeby klientów.

Należy też pamiętać o wysokiej jakości zdjęciach. Fotografie powinny pokazywać produkty z różnych stron i przedstawiać detale. Istotne jest też pokazanie produktu w użyciu. Oprócz zdjęć warto zdecydować się też na materiały wideo, które są jeszcze bardziej wiarygodne i angażujące.

Zadbaj o dobrą domenę i sprawny hosting

Plan działania i koncepcja e-sklepu są już gotowe? Czas założyć swój sklep internetowy. Potrzebujesz do tego platformy e-commerce, ale też domeny i hostingu. Domena to unikalny adres internetowy Twojego sklepu. Najlepiej, jeśli będzie to nazwa Twojej firmy. Domena powinna od razu kojarzyć się odbiorcom z Twoim biznesem.

Hosting jest usługą, polegającą na udostępnieniu miejsca na serwerze dla strony internetowej. Dzięki hostingowi sklep jest dostępny dla klientów 24/7. Dobra usługa to gwarancja szybkiego i bezawaryjnego działania nawet w czasie wzmożonego ruchu na stronie (np. podczas dużej akcji promocyjnej, takiej jak Black Friday).

Do odpowiedniego funkcjonowania sklepu internetowego potrzebna jest też platforma e-commerce, która umożliwia m.in. przeglądanie produktów, dodawanie ich do koszyka i dokonywanie płatności online.

Nie wiesz, rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojego e-biznesu? Zapoznaj się z artykułem: Ranking e-commerce. Którą platformę warto wybrać?

Chcesz założyć swój e-sklep, ale nie znasz się na kwestiach technicznych i potrzebujesz wsparcia? Skorzystaj z pomocy doradców internetowych WeNet. Specjaliści stworzą dla Ciebie nowoczesny sklep internetowy, dopasowany do Twojej branży oraz potrzeb Twoich klientów. Zadbają o sprawny hosting i dobrą domenę. Zapewnią Ci wszystko, co niezbędne do prowadzenia skutecznej sprzedaży w Internecie.

1https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html