Prowadzisz firmową witrynę WWW lub posiadasz własny e-sklep? Aby zapewnić swoich odbiorców o poufności informacji – takich jak numer karty kredytowej czy danych kontaktowych, powinieneś zadbać o bezpieczeństwo strony internetowej. Jednym z podstawowych zabezpieczeń jest obecnie certyfikat SSL. Na czym polega ta ochrona? Sprawdź, jak działa wspomniany standard i dowiedz się, dlaczego warto w niego zainwestować.
Certyfikat SSL – czym jest i jaki typ zabezpieczenia wybrać?
Czy wiesz, że nawet jeden na dziesięć adresów URL jest złośliwych[1]? Jednak dzięki nieustannemu usprawnianiu i dopracowywaniu kwestii bezpieczeństwa w sieci, ta statystyka wciąż maleje. Jednym z obecnie najważniejszych zabezpieczeń serwisów online jest certyfikat SSL. Secure Socket Layer to uniwersalny i powszechnie przyjęty standard szyfrowania danych. Ten skuteczny protokół sieciowy wykorzystują zarówno proste strony WWW, jak i e-sklepy, serwery poczty elektronicznej czy też bankowość internetowa.
Zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy witryna internetowa jest zabezpieczona? Do podstawowych symboli standardu SSL należą: zamknięta kłódka w pasku zadań oraz adres internetowy zaczynający się od przedrostka https://. Warto przy okazji zaznaczyć, że posiadanie protokołu sieciowego to jeden z 200 czynników decydujących o indeksowaniu strony w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz skorzystać z wielu korzyści wynikających z użycia certyfikatu, to musisz zainwestować w jeden z jego kilku typów.
Liczba posiadanych stron, konieczność ochrony wyłącznie domeny lub też wszelkich subdomen i oczekiwany poziom zabezpieczenia – to podstawowe kryteria wyboru odpowiedniego rodzaju standardu SSL. Na rynku wyróżnia się przede wszystkim:
Certyfikat klasy DV (Domain Validation) – zapewnia podstawowe uwierzytelnienie. Oznacza to, że w tym przypadku weryfikowane jest wyłącznie czy firma lub osoba ma prawo do posługiwania się domeną internetową (jej dane nie są sprawdzane). Wydanie takiego standardu przebiega dosyć automatycznie i może zająć kilka lub kilkanaście minut.
Certyfikat klasy OV (Organization Validation) – uwierzytelnienie rozszerzone. Ten typ standardu SSL wydawany jest po zweryfikowaniu przedsiębiorstwa w trybie online oraz sprawdzeniu domeny. Umożliwia to wyświetlenie informacji o nazwie firmy, po kliknięciu myszką na ikonę kłódki. Stanowi doskonałe rozwiązanie dla organizacji pozarządowych, jednostek samorządowych czy urzędów oraz sklepów internetowych. Zabezpiecza bowiem przed phishingiem czy podsłuchiwaniem transmisji.
Certyfikat klasy EV (Extended Validation) – gwarantuje najwyższy poziom zabezpieczeń i pełne uwierzytelnienie. Firma zamawiająca ten rodzaj zabezpieczenia strony WWW musi liczyć się z najsilniejszą weryfikacją jej tożsamości. W zamian za to w przeglądarce i pasku zadań pojawia się poza danymi przedsiębiorstwa również oznaczenie standardu zielonym kolorem.
Istnieje również certyfikat typu Wildcard, który umożliwia ochronę domeny głównej oraz jej subdomen. Dla właścicieli adresów poleca się zaś standard SSL klasy Multi Domain. Pozwala on zabezpieczyć różne domeny za pomocą jednego protokołu sieciowego. To jaki rodzaj wybierzesz, zależy od charakteru i zakresy Twojej działalności w internecie.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>
Jak działa certyfikat SSL?
Wiesz już, że certyfikat SSL jest najpopularniejszym i jednym z najlepszych gwarantów bezpieczeństwa w sieci. Na czym jednak opiera się oferowana przez protokół ochrona? Okazuje się, że są to dwa kluczowe filary: szyfrowanie i uwierzytelnianie. Oznacza to, że standard potwierdza tożsamość wszystkich stron komunikacji oraz uniemożliwia przejęcie przesyłanych przez nie informacji. Poza tym zapewnia również integralność danych.
Standard SSL umożliwia więc nawiązanie bezpiecznego połączenia z wybranym serwisem. Na niepowtarzalny protokół każdej zabezpieczonej strony składają się poniższe informacje:
data ważności certyfikatu,
nazwa domeny internetowej,
dane dotyczące jednostki poświadczającej standard,
autoryzowane algorytmy weryfikujące,
klucz prywatny,
klucz publiczny.
Kluczową rolę odgrywają dwa ostatnie spośród wymienionych elementów. Pierwszy z nich instalowany jest bezpośrednio na serwerze. Drugi zaś znajduje się na firmowej platformie WWW. Jego rolą jest szyfrowanie poufnych danych użytkowników witryny.
Jak działa więc połączenie SSL? Oto schemat działania procesu opartego o protokół sieciowy:
1. Użytkownik ustanawia połączenie z internetowym serwerem zabezpieczonym standardem SSL poprzez wybranie bezpiecznej wersji adresu (zamknięta kłódka oraz https://). Przeglądarka wysyła prośbę do serwera, aby ten zweryfikował tożsamość klienta.
2. Serwer jako identyfikację przesyła kopię protokołu SSL wraz z m.in. kluczem publicznym.
3. Przeglądarka autoryzuje przesłany certyfikat poprzez weryfikację jego źródła i ważności. Następnie odsyła symetryczny klucz sesji za pomocą klucza publicznego.
4. Serwer odszyfrowuje przesłany klucz przy użyciu klucza prywatnego. Wysyła również potwierdzenie, które umożliwia rozpoczęcie szyfrowanej sesji. Zachodzi ono poprzez dwa protokoły szyfrujące: rekordów i uzgadniania.
5. Za pomocą klucza sesji serwer i przeglądarka przesyłają między sobą zabezpieczone informacje. Oznacza to, że dane wysyłane zarówno przez użytkowników np. wypełnione pola formularza zakupowego, jak i serwer m.in. znajdujące się na stronie WWW grafiki są szyfrowane i nie mogą zostać przechwycone przez hakerów czy inne nieuprawnione jednostki.
Standard SSL – dlaczego warto zabezpieczyć swoją stronę?
Posiadanie certyfikatu SSL to obecnie obowiązek każdej firmy działającej w sieci. Warto zaznaczyć, że na rynku dostępne są zarówno płatne, jak i darmowe wersje protokołu. W przypadku pierwszych rozliczenie ma formę rocznego abonamentu, a jego koszt waha się w granicach 35-200 dolarów. Jeśli nie masz czasu na samodzielne zabezpieczenie swojej firmowej strony WWW, to skorzystaj z usług doradców internetowych WeNet. Zajmie się ona nie tylko zapewnieniem ochrony, ale również obsługą czy utrzymaniem ciągłości działania platformy.
Decyzję o inwestycji w protokół SSL, warto podjąć ze względu na poniższe korzyści związane z gwarantowaną ochroną:
Większa skuteczność kanału sprzedażowego;
Poprawa wizerunku firmy w sieci;
Wpływ na pozycjonowanie strony WWW i SEO;
Integracja z mediami społecznościowymi;
Wiarygodność i poufność danych;
Większe zaufanie do firmowego serwisu;
Światowy standard zabezpieczeń w internecie;
Integracja e-sklepu z Facebookiem;
RODO (ochrona danych osobowych klientów).
Choć instalacja protokołu nie jest obowiązkowa, to jak widzisz, bez wątpienia się opłaca. Na zabezpieczeniu serwisów zależy zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom (szczególnie gdy umieszczają na platformie swoje dane). O tym, co grozi firmowej stronie internetowej niezabezpieczonej certyfikatem SSL, dowiesz się pod tym linkiem.
Źródło: