Optymalizacja SEO pomaga stronie internetowej osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania oraz sprawia, że witryna jest zgodna z aktualnymi wytycznymi algorytmów Google. Dzięki określonym działaniom strona WWW jest w pełni sprawna, funkcjonalna i przyjazna nie tylko dla robotów wyszukiwarki, lecz także dla użytkowników. Chcesz, by Twoja firmowa strona wyświetlała się jak najwyżej i przyciągała potencjalnych klientów? Dowiedz się, czym jest SEO i z jakich podstawowych działań się składa.
Czym jest optymalizacja SEO strony internetowej?
SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki to proces, mający na celu wprowadzenie takich zmian, by strona zajmowała jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Zadaniem działań SEO jest dostosowanie witryny do wymagań wyszukiwarki oraz do potrzeb użytkowników.
Optymalizacja polega na ulepszaniu wszelkich elementów na stronie, które mają wpływ na jej pozycję w Google. Obejmuje nie tylko zmiany widoczne dla internauty, takie jak optymalizacja treści, ale także aspekty techniczne widoczne wyłącznie dla wyszukiwarki, czyli np. optymalizację kodu strony.
Należy też pamiętać, że optymalizacja nie jest czynnością jednorazową, lecz jest to ciągły proces, wymagający prowadzenia niezbędnych działań na bieżąco. Algorytm zmienia się w tempie ekspresowym, dlatego wszelkie prace optymalizacyjne muszą być dostosowywane do aktualnych wymogów. Aby proces przynosił efekty, konieczne jest posiadanie umiejętności technicznych oraz wiedzy na temat trendów SEO i bieżących wymagań Google.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>
Jakie działania składają się na podstawową optymalizację SEO?
Na optymalizację strony internetowej tak naprawdę składa się bardzo wiele działań, których nie sposób wymienić w jednym artykule. Poniżej znajdują się przykładowe z nich, które stanowią podstawę optymalizacji.
Optymalizacja treści
Treści na stronie mają ogromne znaczenie dla SEO. Pamiętaj o używaniu odpowiednich słów kluczowych, które powinny znaleźć się m.in. w artykułach, a w przypadku sklepu internetowego w nazwach i opisach produktów czy w opisach kategorii. Słowa kluczowe trzeba naturalnie rozmieścić w tekście, tak, by treści były dla odbiorcy przyjemne w odbiorze.
Kolejnym działaniem jest optymalizacja nagłówków na stronie. Treści mają być odpowiednio podzielone i zawierać nagłówki H1, H2, H3 itd. Nagłówek H1 jest najważniejszy, a pozostałe to nagłówki niższego rzędu. Znaczniki te pomagają określić strukturę tekstu. Oczywiście w każdym z nich także powinny znaleźć się słowa kluczowe.
Ponadto teksty na stronie WWW zawsze muszą być unikalne i oryginalne, nie mogą być skopiowane z innych stron. Treści powinny być też wystarczająco obszerne, wyczerpujące i odpowiednio urozmaicone. Należy więc stosować pogrubienia, wypunktowania oraz umieszczać atrakcyjne infografiki czy zdjęcia.
Znaczniki meta title i meta description
Bardzo ważnym działaniem jest optymalizacja tagów meta title i meta description. Meta title to nic innego jak tytuł strony, który widzimy w wynikach wyszukiwania, nazwie karty w przeglądarce oraz w zakładce ,,Ulubione’’ na pasku. Powinien zawierać słowo kluczowe i być unikalny. Meta title jest ważny z punktu widzenia użytkownika oraz ze względów technicznych. Na podstawie tego znacznika Google określa tematykę danej strony.
Meta description zaś to opis strony, który widoczny jest pod tytułem. Powinien być przygotowany tak, by zachęcić internautę do przejścia na stronę. Ma więc przyciągać uwagę i intrygować. Warto umieścić w nim call to action, czyli wezwanie do działania.
Opisy ALT, czyli optymalizacja grafik
Jak już wspomnieliśmy, treści na stronie należy urozmaicać za pomocą grafik. Powinny być one jednak opisane za pomocą opisów ALT, czyli opisów alternatywnych. Wyświetlają się one, gdy strona internetowa z różnych przyczyn nie jest w stanie odpowiednio się załadować. Opis ALT powinien za pomocą słów kluczowych dokładnie opisywać, co znajduje się na grafice czy zdjęciu, co umożliwia robotom Google zrozumienie tematyki witryny.
Optymalizacja adresów URL
Przyjazny adres URL ma informować internautę o zawartości strony. Powinien być prosty, przejrzysty i czytelny. Dzięki niemu użytkownik ma wiedzieć, co znajduje się na danej stronie. Poprawny pod kątem SEO adres URL nie powinien zaś zawierać znaków specjalnych, polskich znaków, czy losowo dobranych ciągów liter oraz nie może być zbyt długi.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnątrz strony to przekierowywanie odwiedzającego z jednego miejsca do innych wartościowych miejsc, które są warte odwiedzenia (mogą to być np. powiązane produkty lub wpisy na blogu). Linki umożliwiają robotom Google zrozumieć strukturę strony oraz zawartość podstron. Pamiętaj, że linki wewnętrzne powinny występować w formie hiperłączy, czyli mieć formę tekstową i prowadzić do podstron, na których nie ma błędów ani pustej zawartości. Jeśli zaś takie podstrony istnieją, konieczne jest ustawienie odpowiednich przekierowań.
Szybkość ładowania strony
Kolejnym aspektem, ważnym zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i Google jest prędkość wczytywania się strony. Nie ulega wątpliwości, że internauci oczekują, że strona będzie działać szybko i sprawnie. Jeśli jest inaczej, często nie mają cierpliwości i opuszczają daną witrynę. Wskutek tego roboty oceniają ją jako nieprzyjazną, mało użyteczną i niepoprawnie zoptymalizowaną oraz umieszczają ją na dole w wynikach wyszukiwania. Co zrobić, by strona ładowała się szybko? Jednym z rozwiązań może być przeniesienie strony na szybszy serwer.
Certyfikat SSL, czyli zadbanie o bezpieczeństwo strony
O tym, jak ważne jest bezpieczeństwo strony internetowej, chyba nie trzeba przypominać. Wdrożenie certyfikatu SSL, który szyfruje przesyłane poufne dane, jest więc koniecznością. Nie tylko zwiększa wiarygodność witryny i sprawia, że użytkownicy jej ufają, ale również umożliwia zdobywanie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Responsywność strony
Działaniem, o którym także nie można zapominać, jest zadbanie o responsywność strony WWW. Powinna ona wyświetlać się prawidłowo na każdym urządzeniu, niezależnie od wielkości jego ekranu. Internauci coraz częściej bowiem używają do przeglądania treści w Internecie swoich smartfonów czy tabletów. Pamiętaj, że responsywność jest ważna nie tylko ze względu na użytkowników, ale też pod kątem SEO. Google wspiera responsywne strony i umieszcza je na wyższych pozycjach.