Przed rozpoczęciem promocji firmy w Internecie przedsiębiorcy zastanawiają się, jaką domenę wybrać dla strony firmowej i czy rodzaj domeny będzie miał wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. O domenach krajowych i funkcjonalnych przeczytasz w tym artykule.
Z czego składa się domena?
Domena strony internetowej to nazwa i rozszerzenie.
Nazwa domeny to zazwyczaj nazwa firmy lub branży, w której działasz, np. „mojafirma.pl”, „fryzjer.net”, czy „laptopy.org”. Ważne, żeby nazwa domeny Twojej firmy była łatwa do zapamiętania i kojarzyła się z Twoją działalnością.
Rozszerzenie domeny to końcówka adresu internetowego. W przypadku polskiego Internetu jest to zazwyczaj „.pl”. Jeśli to rozwiązanie jest zajęte, możesz pokusić się o dobór innego rozszerzenia, np. „.com”, „.org”, „.eu” i wielu, wielu innych.
Czym są domeny krajowe?
Domeny krajowe to domeny z rozszerzeniami, które sugerują związek z konkretnym krajem. Końcówka „.pl” informuje użytkownika, że ma do czynienia ze stroną internetową firmy, która działa w Polsce. Jeśli prowadzisz swój biznes tylko w naszym kraju, powinieneś wybrać rozszerzenie „.pl”.
Analogicznie wygląda sytuacja, gdy prowadzisz działalność w innym kraju. Oto kilka bliskich nam przykładów: „.cz” to Czechy, „.uk” to Wielka Brytania, „.de” to Niemcy.
Jeśli Twoja firma działa w całej Unii Europejskiej najodpowiedniejszym wyborem będzie rozszerzenie „.eu”.
Natomiast jeśli zamierasz działać na naprawdę szeroką skalę, czyli międzynarodowo, wybierz domenę z końcówką „.com”.
Przy wyborze rozszerzenia pamiętaj, że walka o miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania na dużym obszarze jest trudniejsza. Mówiąc inaczej, trudniej konkurować ze stronami z całego świata (rozszerzenie „.com”), niż firmami z jednego kraju lub mniejszego regionu. Dlatego na domenę „.com” decydują się przede wszystkim duże globalne marki.
Alternatywą dla lokalny przedsiębiorców jest wybór końcówek związanych z konkretnym miastem lub województwem, np. „.waw.pl” – Warszawa, „.bydgoszcz.pl„ – Bydgoszcz”, „.mazury.pl” – Mazury, czy „.malopolska.pl” – Małopolska. Wówczas rozszerzenie podkreśla, że Twoja działalność skupia się na konkretnym regionie kraju.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>
Czym są domeny funkcjonalne?
Domeny funkcjonalne informują przede wszystkim o tym, jakiego obszaru tematycznego lub jakiej branży dotyczą treści publikowane pod tym adresem.
Mowa tutaj o domenach najwyższego stopnia, które określają typ strony, czyli np. rozszerzenie „.edu” sugeruje, że mamy do czynienia z witryną poświęconą edukacji i oświacie, „.info” to serwis informacyjny, „.gov” to strona rządowa.
Relatywnie od niedawna dostępne są również końcówki, mówiące o tym, czym zajmuje się dana firma, np. „.cafe” to kawiarnia lub sklep z kawą, „.auto” to salon samochodowy lub warsztat, a „.art” to instytucja lub firma związana ze sztuką.
Zdarza się, że domeny funkcjonalne łączone są z krajowymi/regionalnymi. Wówczas rozszerzenia wyglądają następująco, np. „.auto.pl”, „.cafe.cz” lub „.art.eu”.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>
Jak wybrać domenę z odpowiednim rozszerzeniem?
Przy wyborze domeny i rozszerzenia trzeba wziąć pod uwagę kilka kwestii. Dobra domena to taka, która jest:
łatwa do zapamiętania,
związana z nazwą firmy lub branżą,
adekwatna do zasięgu Twojego działania.
Dla firm, które działają w Polsce, zaleca się domeny z rozszerzeniem „.pl”. Większość polskich internautów intuicyjnie wpisuje właśnie taką końcówkę. Rozszerzenia regionalne to dobry wybór dla firm lokalnych. Natomiast końcówki związane z konkretną branżą mogą być ryzykowne, ponieważ dla wielu są trudne do zapamiętania ze względu na rzadkie występowanie.
Warto pamiętać, że wybór końcówki informuje internautów i algorytmy wyszukiwarek o regionie działania Twojej firmy lub rodzaju branży, którą się zajmujesz. Wybór domeny musi być poparty wcześniejszą analizą i researchem. Dlatego przed podjęciem decyzji warto skonsultować się z ekspertem, który pomoże w podjęciu najlepszej decyzji dla Twojego biznesu.
Przeczytaj również, czym różni się strona WWW od domeny.