Strona internetowa to wizytówka firmy i miejsce, które tworzy jej wizerunek. Musi zatem wywierać na użytkownikach pozytywne wrażenie i działać w pełni sprawnie, szybko i intuicyjnie. Niestety wiele witryn zawiera pewne nieprawidłowości, co sprawia, że nie są w pełni funkcjonalne. Dowiedz się, jakie błędy na stronach internetowych zniechęcają internautów najczęściej i co powoduje utratę klientów. 

Powolne ładowanie się strony

Użytkownik, który odwiedza stronę internetową, oczekuje, że będzie ona działać szybko i sprawnie. W momencie, gdy ładuje się ona zbyt wolno, potencjalny klient denerwuje się, traci cierpliwość i często opuszcza daną stronę. Osoba taka nie tylko nie skorzysta z oferowanych na stronie usług czy produktów, ale też wyrobi sobie negatywne zdanie o firmie. Ponadto powolne wczytywanie się strony spowoduje, że będzie ona zajmować niskie pozycje w wynikach wyszukiwania w Google.

O szybkości wczytywania się strony WWW decyduje przede wszystkim hosting. Jeśli jest on wadliwy i serwery działają zbyt wolno, wówczas witryna także nie będzie działać sprawnie. Przed wyborem dostawcy hostingu trzeba więc dowiedzieć się, jakiej jakości usługi oferuje dana firma oraz wybrać odpowiedni dla swojej strony plan hostingowy. Inną przyczyną powolnego ładowania się strony może być np. brak aktualizacji oprogramowania, za duże wymiary zdjęć i brak odpowiedniej optymalizacji grafik, a także zbyt duża liczba wtyczek i rozszerzeń.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

Nieintuicyjna nawigacja

Strona internetowa powinna być też wygodna i łatwa w użytkowaniu. Projektując stronę, należy więc wziąć pod uwagę potrzeby użytkownika oraz dążyć do tego, by mógł on sprawnie poruszać się po witrynie, bez problemu dotrzeć do konkretnej podstrony i znaleźć interesujące go informacje. Niestety niektóre witryny nie działają intuicyjnie i brakuje im funkcjonalności. Często powodem takiego stanu rzeczy są poniższe błędy:

  • brak czytelnej hierarchii poszczególnych elementów na stronie,

  • nieintuicyjny i chaotyczny układ strony,

  • brak podziału na funkcjonalne obszary, czytelnego menu czy podziału na kategorie,

  • brak ważnych elementów takich jak np. przyciski call to action,

  • brak breadcrumbs, czyli nawigacji okruszkowej, która wskazywałaby pozycję użytkownika na stronie i pozwalałaby na powrót do poprzednich podstron,

  • niepotrzebne elementy takie jak krzykliwe banery, wyskakujące pop-upy, migające powiadomienia, nachalne reklamy itd.,

  • nieestetyczny, mało przejrzysty i niespójny projekt graficzny strony – jaskrawe lub nieodpowiednio dopasowane kolory, zbyt duża paleta barw, niejednolity wygląd poszczególnych podstron czy różne style grafik.

Nieczytelny układ tekstu

Układ tekstu na stronie powinien ułatwiać użytkownikowi znalezienie potrzebnych informacji. Treści powinny być więc odpowiednio rozmieszczone, tak, by wyglądały estetycznie oraz zachęcały do zagłębienia się w ich zawartość. Jakie błędy związane z układem graficznym tekstu można spotkać na stronach WWW? Oto kilka z nich:

  • brak wyróżniających się nagłówków, które ułatwiają nawigację i odnalezienie informacji oraz są niezbędne z punktu widzenia SEO,

  • nieodpowiednia konstrukcja treści – najważniejsze informacje zawsze powinny znajdować się na początku tekstu, słowa kluczowe należy wyróżnić poprzez pogrubienie czcionki. Warto umieszczać też infografiki czy wykresy,

  • brak podziału tekstu – zbyt duże bloki tekstu męczą wzrok i utrudniają przyswajanie treści. Należy więc tekst dzielić na sensowne akapity oraz stosować wyliczenia i wypunktowania,

  • zbyt małe odstępy między wierszami, które utrudniają skanowanie wzrokowe tekstu i czytanie,

  • użycie wymyślnego, trudnego do odczytania fontu, który tylko męczy wzrok. Czcionka powinna być jak najprostsza i czytelna oraz wyraźnie kontrastować z tłem.

Brak aktualnych treści na stronie

Strona internetowa firmy jest źródłem pozyskiwania informacji przez potencjalnego klienta czy kontrahenta. Nie może więc dojść do takiej sytuacji, gdy odwiedzający stronę użytkownik znajduje informacje, które są nieaktualne lub wymagają uzupełnienia. W ten sposób dana osoba może zostać wprowadzona w błąd, a firma zyskuje zły wizerunek.

Lokalizacja, dane kontaktowe, opis działalności firmy, usług czy produktów to nie jedyne dane, które powinny być uaktualnione. Czasami teksty w zakładkach, które zostały napisane kilka lat temu, nie są dostosowane do obecnych potrzeb. Poza tym słownictwo branżowe i techniczne mogło ulec zmianie.

kreacja-www-1200x320

Jeśli zakładka z aktualnościami nie jest na bieżąco uzupełniana, a ostatni wpis na blogu firmowym pojawił się rok temu lub jeszcze wcześniej, dla użytkownika oznacza to, że w firmie nic się nie dzieje i nie jest ona godna zaufania. Warto więc informować klientów o bieżącym zakresie działalności, zadbać o tzw. social proof, czyli opinie zadowolonych klientów czy dodawać nowe artykuły na bloga. Publikacje te tworzą w oczach internautów obraz profesjonalisty i eksperta w danej branży. Pamiętajmy, że tworzenie i umieszczanie nowych treści, a także optymalizacja treści na stronie są ważne nie tylko z punktu widzenia użytkownika, ale także algorytmów Google.

Brak certyfikatu SSL

Kluczowym aspektem jest również bezpieczeństwo witryny internetowej. Strony, które nie mają wdrożonego certyfikatu SSL, są postrzegane przez użytkowników i wyszukiwarkę jako niebezpieczne. Wpływa to negatywnie na wizerunek firmy i od razu zniechęca internautę do przeglądania strony, a także powoduje, że witryna spada na niskie pozycje w wyszukiwarce.

Koniecznie należy więc zadbać o certyfikat SSL, który jest standardem szyfrowania danych, zapewnia poufność i chroni przesyłane informacje. Użytkownik od razu może rozpoznać czy strona korzysta z szyfrowanego połączenia i czy jest bezpieczna. W pasku adresu przeglądarki widoczny jest wówczas symbol zamkniętej kłódki oraz protokół HTTPS zamiast HTTP. Jeśli zaś certyfikat nie jest wdrożony, wówczas pojawia się komunikat ,,Niezabezpieczona’’. Taka informacja działa odstraszająco na użytkowników i zazwyczaj skłania ich do opuszczenia strony.