Strona internetowa powinna być dostosowana do oczekiwań i potrzeb jej odbiorców. Już na etapie projektowania należy więc wziąć pod uwagę wygodę użytkownika. Aby czuł się usatysfakcjonowany podczas przeglądania witryny, niezbędne jest zadbanie o dobry UX. Co to jest UX i co oznacza, że strona jest przyjazna użytkownikowi? Jak sprawić, by firmowa strona przyciągała uwagę potencjalnych klientów? Wyjaśniamy w artykule.

Co to jest User Experience?

UX, czyli User Experience to z języka angielskiego ,,doświadczenie użytkownika’’. Jest to suma jego wrażeń, jakie odbiera podczas przeglądania strony, korzystania z produktu czy usługi.

Zadbanie o dobry UX jest bardzo ważne na etapie tworzenia strony internetowej. Celem UX jest badanie, czego oczekuje użytkownik oraz wprowadzanie niezbędnych zmian i ulepszanie strony WWW.

Jak powinna wyglądać strona zgodna z UX?

Zacznijmy od tego, co utrudnia użytkownikowi nawigację po stronie. Jest to na pewno nieintuicyjny, chaotyczny układ strony, brak ważnych elementów i informacji, jak np. przyciski call to action czy dane kontaktowe. Użytkowników odstraszają także krzykliwe banery, źle dobrana kolorystyka, nachalne reklamy, wyskakujące pop-upy oraz niedziałające linki. Użytkownik, który spotyka się z błędami na stronie, czuje się zniechęcony, szybko ją opuszcza i ucieka do konkurencji.

Strona WWW powinna być więc dla odbiorców przyjazna. Co to oznacza? Otóż ma być przede wszystkim wygodna, łatwa i przyjemna w przeglądaniu. Na etapie projektowania strony trzeba więc zwrócić uwagę na pewne elementy i wprowadzić takie rozwiązania, które sprawią, że witryna będzie działać sprawnie i intuicyjnie.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

Jakie cechy powinna mieć dobrze zaprojektowana strona WWW?

Strona zgodna z UX, a więc przyjazna użytkownikowi powinna być:

Przejrzysta i intuicyjna

Użytkownik będzie mógł sprawnie poruszać się po stronie, jeśli wszystkie elementy będą rozmieszczone w odpowiednich miejscach, tak, by można było je od razu znaleźć. Aby strona była przejrzysta, na górze lub z boku strony należy umieścić menu z czytelnymi kategoriami. Poszczególne zakładki, takie jak np. ,,o nas’’, ,,oferta’’, ,,kontakt’’ powinny znajdować się w widocznych miejscach.

Na górze powinno też znaleźć się pole do wyszukiwania oraz klikalne logo, które pozwoli na szybki powrót do strony głównej. Poruszanie się po stronie ułatwiają też tzw. breadcrumbs, czyli menu okruszkowe. Dzięki uporządkowanej strukturze strona jest intuicyjna, a osoba, która ją odwiedza, wie, jak się po niej poruszać.

Użyteczna

Strona internetowa powinna być użyteczna, a więc ma dobrze spełniać swoje funkcje i oczekiwania odbiorców. Warto umieścić na niej np. opcję filtrowania i sortowania treści, która jest szczególnie przydatna w przypadku sklepów internetowych – klient może po wybraniu konkretnych cech szybko znaleźć interesujący go produkt.

Wszelkie informacje na stronie powinny być dla odbiorcy jasne i zrozumiałe. Trzeba więc stosować zwięzły i prosty język. Ważne są komunikaty CTA (z ang. call to action, czyli wzywające do działania), umieszczone na przyciskach oraz w treści opisów. Sformułowania typu: ,,sprawdź’’, ,,zobacz więcej’’, ,,pobierz’’, ,,kup teraz’’ wskazują odbiorcy, co ma zrobić i prowadzą go niemal ,,za rękę’’.

Użytkownik uważa stronę za użyteczną, jeśli szybko otrzymuje to, czego oczekiwał. Czas jest tutaj na wagę złota, dlatego trzeba unikać skomplikowanych procesów i niejasnych komunikatów.

Nowoczesna i atrakcyjna

Nie zapominajmy, że bardzo ważny jest też sam design strony internetowej. Użytkownik po wejściu na stronę, najpierw ocenia jej estetykę i wyrabia sobie opinię na jej temat. Czasem wygląd może zdecydować, czy użytkownik będzie chciał w ogóle zapoznać się z zawartością witryny.

Jak wiemy, atrakcyjny design wywołuje pozytywne emocje. Wiele oczywiście zależy od gustu, jednak pamiętajmy, że wygląd strony musi być dopasowany do branży oraz grupy docelowej. Ważna jest więc odpowiednia kolorystyka, spójna z firmą czy marką.

Warto też podążać za trendami. Ostatnio modny jest tryb ,,dark mode’’, czyli ciemny interfejs. Na czasie są też strony minimalistyczne, o stonowanej i ujednoliconej kolorystyce, bez zbędnych ozdobników, które wprowadzają chaos i męczą wzrok. Strona ma bowiem być miła dla oka oraz uporządkowana i umożliwiać łatwą nawigację.

Szybka w działaniu

Nawet przejrzysta strona o pięknym designie może wywołać negatywne doświadczenia u użytkownika. Stanie się tak, gdy będzie zbyt długo się wczytywać. Zgodnie z badaniami, aż 40% internautów opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy[1]. Internauci nie lubią czekać, dlatego witryna musi działać szybko i sprawnie, w przeciwnym razie uciekną do konkurencji.

Jak sprawdzić prędkość ładowania strony? Wystarczy wykonać darmowy audyt SEO. Narzędzie błyskawicznie przeanalizuje witrynę i wskaże, co należy poprawić.

Dostępna na każdym urządzeniu

Strona internetowa powinna być dostępna dla wszystkich, także dla osób korzystających z urządzeń mobilnych. Koniecznie należy więc zadbać o jej responsywność, a więc prawidłowe wyświetlanie strony na wszystkich urządzeniach, niezależnie od szerokości ekranu. Internauci coraz częściej korzystają ze smartfonów czy tabletów do przeglądania sieci lub robienia zakupów. Jeśli użytkownik odwiedzi stronę, która nie jest responsywna na właśnie takim urządzeniu, będzie miał utrudnioną nawigację i bardzo prawdopodobne, że opuści stronę.

[1]  https://neilpatel.com/blog/loading-time/