Niemal każdy z nas nosi w kieszeni mały komputer. W domu ma nieco większy. A może nawet kilka. Aby strona internetowa była czytelna na każdym urządzeniu – od smartfona, przez tablet, po komputer stacjonarny – musi być wykonana w technologii Responsive Web Design (RWD), czyli być responsywna.
Co to znaczy, że strona jest responsywna?
Strona responsywna to taka, która wyświetla się dobrze na różnej wielkości ekranach. Bez problemu działa na ekranie telewizora, laptopa i telefonu. Jednym słowem jest – uniwersalna. Dzięki czemu bez względu na rodzaj sprzętu użytkownik ma wygodny dostęp do publikowanych treści.
Biorąc pod uwagę ogrom urządzeń za pomocą, których można korzystać z Internetu, responsywność stała się jednym z ważniejszych elementów każdej profesjonalnej strony.
Witryny tradycyjne, czyli nieresponsywne wyświetlają się na wszystkich urządzeniach tak samo, przez co komfort korzystania z nich bywa mocno utrudniony i często kończy się porzuceniem adresu przez użytkownika. Nic dziwnego, konieczność powiększania treści, przewijania w poziomie i nieintuicyjne działanie potrafią zirytować.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>
Czy responsywność ma wpływ na ranking w Google?
Kolejny argument za stronami responsywnymi to Mobile First Index – algorytm Google promujący strony, które są przystosowane do urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów). Zresztą, internetowy gigant już od kilku lat faworyzuje serwisy wyświetlające się poprawnie na różnych wielkościach ekranu.
Więc jeśli chcesz, żeby Twoja strona wyświetlała się w czołówce wyników wyszukiwania, koniecznie zadbaj o RWD. W innym przypadku Twoja walka z konkurencją będzie skazana na porażkę.
Czy warto stworzyć osobną stronę w wersji mobilnej?
Alternatywą dla strony przygotowanej w technologii RWD jest stworzenie osobnej strony internetowej w wersji mobilnej. Jeśli zdecydujesz się na taki krok, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami i podwójnym aktualizowaniem treści, co zwyczajnie nie jest opłacalne.
Na przykład: dla wersji na komputery stacjonarne i dla wersji mobilnej musisz przygotowywać osobny zestaw szablonów graficznych. Technologia RWD pozwala uniknąć tego typu komplikacji.
Ponadto wyszukiwarka Google możne uznać wersję mobilną strony internetowej za duplikowanie treści, przez co Twoja strona straci w rankingach.
Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?
To banalnie proste. Istnieją co najmniej 3 opcje.
Sposób pierwszy. Możesz skorzystać z narzędzia przygotowanego przez Google – Test optymalizacji mobilnej. Tam po wpisaniu adresu swojej strony internetowej, dowiesz się, czy jest ona dostosowana do ekranu urządzeń mobilnych.
Sposób drugi. Żeby sprawdzić, czy dana strona internetowa jest responsywna, możesz zwężać okno przeglądarki. Jeżeli po każdym posunięciu, strona będzie przystosowywać się do nowej szerokości, oznacza to, że witryna jest przystosowana do różnych szerokości ekranu. Jeśli podczas zwężania fragmenty tekstu nie będą się przesuwać, a przeglądanie treści będzie wymagać poziomego przesuwania, oznacza to, że strona nie jest responsywna.
Sposób trzeci. Możesz także po prostu załadować ten sam adres na komputerze stacjonarnym czy laptopie oraz smartfonie i sprawdzić, czy w każdym z przypadków strona wyświetla się poprawnie.
Jakie są zalety responsywnej strony internetowej?
Czas na małe podsumowanie. Responsywna strona internetowa to:
więcej zadowolonych odwiedzających,
większa szansa na nowych klientów,
lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania Google,
estetyczny wygląd na różnych urządzeniach,
komfortowy dostęp do treści,
oszczędność pieniędzy i czasu.